Фото

Фото

четвер, 21 січня 2016 р.

Завдання для 9-А класу з української мови


Якось так уявляю собі сучасного підлітка, який майже місяць не відвідує школу з поважних причин). На задньому плані Ви можете помітити стурбованих батьків чи вчителів, оскільки післясвяткова нірвана невдовзі має завершитися ДПА, зокрема з української мови.  Дорогі 9-класники,  сподіваюся, що завдання з української літератури Ви з легкістю виконали. Тепер до рідної мови. Ми розпочали вивчення важкої, але важливої та цікавої теми: "Види складнопідрядних речень". З метою пригадати наводжу теоретичний матеріал, який Ви маєте законспектувати або роздрукувати й розмістити в зошиті. Дозволено користуватися олівцями, фломастерами, маркерами усіх барв веселки. Під теорією містяться тестові завдання для самоконтролю. Виконати в зошиті. Не виходить? Уважно читаємо теорію!




За значенням і будовою розрізняють такі види складнопідрядних речень:
  • з підрядними означальними
Підрядні означальні речення за значенням та інтонацією близькі до дієприкметникових зворотів, а тому за потреби можуть бути взаємозамінними: Хліба, що їх залив дощ, яскраво зеленіли (О. Гончар) — складнопідрядне речення. Хліба, залиті дощем, яскраво зеленіли — просте ускладнене речення.
  • з підрядними з'ясувальними
  • з підрядними обставинними (способу дії, ступеня, порівняльні, місця, часу, причини, мети, умови, допустові, наслідкові).
Підрядні обставинні речення близькі до дієприслівникових зворотів за значенням, а отже, можуть бути замінені ними: Як учням віддаси усе найкраще, то й сам сягнеш нової висоти (П. Сингаївський) — (складнопідрядне речення). Віддавши учням усе найкраще, й сам сягнеш нової висоти — (просте ускладнене речення).
Типи складнопідрядних речень
Тип підрядного речення
Питання / сполучники чи сполучні слова
Приклад
означальне
який? яка? яке? які?
Життя — це оббирання з реп 'яхів, що пазурами уп'ялися в душу (Л. Костенко).
спол.: що, щоб, ніби;
спол. сл.: який, ний, котрий, що, де, куди, звідки
з'ясувальне
хто? що? кого? чого?
Не можна допустити, щоб людиною керував страх (О. Гончар).
спол.: що, як, щоб, мов, ніби, наче, аби, якби, коли, поки, доки, чиспол. сл.: який, чий, котрий, що, де, куди, звідки, як, чому
обставинне місця
де? куди ? звідки ?
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович).
спол. сл.: де, куди, звідки
обставинне часу
коли? як довго? доки? з яких пір?
Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.).
спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як
спол. сл.: коли, поки, доки
обставинне способу дії, міри і ступеня
як?яким способом?якою мірою? наскільки?
Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов).
спол.: що, чим...тим, аж, що аж
спол. сл.: як, скільки, наскільки
обставинне порівняльне
як?
Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).
спол.: як, ніби, наче, мовби
спол. сл.: як
обставинне умови
за якої умови?
Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко).
спол.: якщо, коли, якби, як, раз,аби
обставинне причини
чому? через що? з якої причини?
Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко).
спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що
обставинне мети
з якою метою? навіщо? для чого?
Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко).
спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб
обставинне допустове
незважаючи на що?
Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко).
спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що
обставинне наслідку
 умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок?
Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
 спол.: так що

Зауважте!У підрядних обставинних наслідку кома ставиться перед сполучником так що. Якщо кому поставити перед що, то утвориться підрядне міри і ступеня: Теплий туман наливав балку по самі вінця так,що дерева потопали в ньому.
Увага! Практика! 
1.      Установіть відповідність

Вид підрядного речення
1         означальне;
2         з'ясувальне;
3         обставинне наслідкове;
4         обставинне часу.
Приклади
А       Адже матінка недурно казали, що світ не без добрих людей.
Б       Було так тихо, що навіть шелест листя на ясені здавався великим шумом.
В       Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна мова.
Г        На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
Д       Англія – перша неслов'янська країна, де з'явилися переклади українських дум.
1

2

3

4






2.      Установіть відповідність

Вид підрядного речення
Приклади

1         означальне;
2         з’ясувальне;
3         обставинне причини;
4         обставинне місця.

А       Мені було байдуже, де вони отримували цю інформацію.
Б       Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.
В       Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.
Г        Вогонь був таким, що в повітрі снаряди зустрічалися зі снарядами.
Д       Прокинувся від того, що в хаті стало видно, як удень.
1

2

3

4


3.      Установіть відповідність

Вид підрядного речення
1         обставинне умови;
2         обставинне причини;
3         означальне;
4         з'ясувальне.

Приклади
А     Зупинюсь у вечоровій тиші, слухаю, як дихає земля.
Б     Ці дуби, що небо підпирають, певне, ще Батия пам'ятають.
В     І зірка впала, наче в Бога скотилась по щоці сльоза.
Г      Книга корисна, коли її читають.
Д       І, може, я тому й поетом став, що увібрав у себе казку діда.
1

2

3

4


4.      Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення
А       обставинне допустове;
Б       обставинне умови;
В       з’ясувальне;
Г        обставинне мети;
Д       обставинне часу.

Приклади
1         Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
2         Вона бачила ці береги, коли вони були ще зовсім пустельні.
3         Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
4         Якщо ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.
5         У світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.
6         Чим більше грошей має, тим більше плаче.
7         7. Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
А

Б

В

Г

Д


5.      Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення
А       обставинне умови;
Б       обставинне наслідку;
В       обставинне мети;
Г        обставинне місця;
Д       з'ясувальне.

Приклади
1.       Я чув, як дихав сонний ліс у прохолодному тумані.
2.       Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
3.       Якби мені сила та воля, жив би без горя.
4.       Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин.
5.       Україна моя починається там, де доля моя усміхається.
6.       Людина прагне до щастя одвічно, як ріки в долини.
7.       Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.

А

Б

В

Г

Д

Немає коментарів:

Дописати коментар