Фото

Фото

Останні шкільні канікули випускників, або ... днів до ЗНО


Дорогі випускники! Не знаю, чи усвідомлюєте Ви, але більше весняні шкільні канікули не подарують неповторної радості дитинства. І вже навіть ці позначені серпанком тривожності й сумнівів. Хочу підтримати Вас. Знайте, що вболіваю за кожного і буду поруч, як би там не склалося. А тепер до справи, щоб добре "склалося". Ця сторінка інтерактивна: відповідаю на Ваші запитання, тож не соромтеся задавати їх. Серед ілюстративного матеріалу світлини видатних українців сучасності. Нам є ким пишатися.


Питання 1. Лексична й граматична помилки

 У нашому регіоні виконання такого роду завдань ускладнене активним втручанням суржику. Пропоную перегляд відео. 

Разом з відомим українським мовознавцем Анатолієм Васяновичем ми можемо дізнатись більше. 



Звертаю Вашу увагу на типові випадки 




Як правильно: в Україні чи на Україні?

 

Збігатися чи співпадати? 

Питання 2. Наголоси

Це ще одне напрочуд не просте питання, оскільки норми орфоепії порушують всі, починаючи від дикторів ЗМІ і  продовжуючи шкільними вчителями. Більше того, видається, що порушення норми вимови - це модне явище сьогодення.  І це дуже прикро, бо учні засвоюють наше мовлення  як правильне. Пропоную Вам, випускники, завести спеціальні альбоми й фіксувати в них порушення вимови журналістами та педагогами з метою допомогти останнім набути навичок норм української орфоепії.  І загалом "не бійтесь заглядати у словник..."


Питання 3. Кличний відмінок іменників ІІ відміни

 Погоджуюся з тим, що тема не проста, оскільки ми в повсякденному мовленні вкрай рідко послуговуємося кличним відмінком. Відсутність практики негативно позначається на засвоєнні теорії, тому спочатку опрацюйте ще раз поданий нижче матеріал, а потім на прогулянку з друзями(у Вас же канікули), але з умовою. Вона така: спілкуєтеся виключно українською, а ще звертаєтеся один до одного у формі кличного відмінка. Потім напишете про реакцію друзів на норму української мови. Приємної прогулянки. 


Виникло питання: чому Олеся в кличному відмінку Олесю, а не Олесе? Знайомлю з етимологією імені: "Жіноче ім'я Олеся на думку одних дослідників, походить від імені Олександра, яке у свою чергу має в корені грецьке слово "alexo", що означає "захищати"; а на думку інших, використовувалося слов'янами ще в дохристиянські часи і означало "лісова".

Певне, наша граматика першу точку зору підтримала.

І знову  про Олесю

“Кажуть, що Леся й Олеся — різні імена. Чи так це?”

Жіноче ймення Леся за походженням — скорочений варіант імен Лариса й Олександра. Спочатку його вживали неофіційно, але поступово дедалі частіше стали фіксувати як документальне ім’я на честь видатної української поетеси Лесі Українки. Тепер воно вважається самостійним і може бути записане у свідоцтво про народження, паспорт й інші документи. На відміну від нього ім’я Олеся такої самостійності не має. Це розмовний варіант жіночого імені Олександра. Тому вписувати його в офіційні папери не варто, бо це може призвести до прикрих непорозумінь. Треба: Олександра. Отже, Леся й Олеся — справді, неоднакові ймення.

Отже, у кличному відмінку буде  Олесю й Лесю. 


   Ось Вам і матеріал для роздумів. Звертаємося до "Українського правопису": "Ю мають деякі пестливі іменники мякої групи: бабусю, Галю, доню, матусю, тітусю". Звісно, слово деякі залишає сумніви. У довіднику О.М.Авраменка, М.Б.Блажко читаємо про винятки Насте! Катре! Але чому ж тоді "Катрусе! Ганнусе! Лесе!" на Всеукраїнському порталі з підготовки до ЗНО?   Вважаю це помилкою. А Ви? Пропоную дискусію. З обґрунтуванням, звісно ж. Напишіть, з якими ще варіантами кличного відмінка на цій сторінці не погоджуєтесь Ви?


    Адміністратори - теж люди, тому звіряйтеся, будь ласка, із кількома джерелами. У разі виникнення протиріч звертайтеся до академічних видань. Пропоную високу оцінку (наприклад, 12) за редагування мого матеріалу. Скільки разів читаю, стільки знаходжу помилки, бо  просто людина. У голові відображено правильний варіант, а на носієві з′являється неправильний (випадково, звісно ж). А ще знати все не може ніхто, недаремно: "Навчаючи - вчусь" Тому запрошую до співпраці. Варіанти редакції надсилайте або ж на електронну пошту: kotsur.o.1983@gmail.com, або особистим повідомленням ВК. Репресій не буде - слово вчителя!

Питання 4. Основні випадки вживання тире 

Питання 5. Чому лимоннокислий пишеться разом?


Поговоримо про сучасну українську літературу 

Персоналії 

Я  заліз  у  тугу,  як  в  тогу  чи  в  робу.  
Моя  ніч  —  ніби  голка  в  горлі  вічна.  
Я  собі  підчепив  тут  одну  хворобу.  
Нею  можна  пишатись.  Вона  психічна.  

Ця  психічна  хвороба,  тобто  кохання,  
всі  ознаки  її  описав  Авіценна:  
не  дає  зітхнути  синдром  махання  
і  потреба  здохнути  здоровенна.  

Я  нормально  писав  непогані  вірші,  
міркував  про  найтоншу  тканину  прози,  
а  тепер  мої  рими  щоразу  гірші  
і  до  "прози"  римуються  в  мене  "сльози".  

І  лежу,  мов  мішок,  я.  Чорнію,  худну  
без  повітря,  світла,  тепла,  привіту.  
Я  розклав  оцю  журбу  многотрудну  
на  півкулях  мозку,  мов  карту  світу.  

Помолися  ж  за  мене  в  кватирку  Божу  —  
ліпше  всохнути,  впитись,  нажити  грижу.  
Я  з  розпуки  тут  ошаліти  можу  —  
вену  вріжу,  скажімо,  чи  всіх  заріжу.  

Любий  друже,  приїдь,  порятуй  і  вибав!  
Привези  мені  морфій,  тютюн  і  тишу.  
Я  конаю  тут,  як  остання  риба.  
А  про  інше  все  ще  тобі  напишу.  

Дізнайся більше 



З очима безгрішними – звідки беруться такі ото? –
Істеричка, химерниця, відьма в чаду незагоєних слів…
Ти просто не знав, що мене неможливо покинути.
Ти просто не знав, озирнувся і - через плече – пожалів.
А подив з’явився нізвідки, як води у березні:
Невже-таки – ти, і невже-таки – я, і невже-таки – ні?!
(Дівчатко в чоботях і джинсах стояло на голому березі –
А човен без весел тікав по ріці, як рука по струні!)

Словами пояснень,
Немов цигарками погаслими,
Заповниш цей вечір о стелі навислій, як дим...
Ти просто не знав, що мене тобі долею наслано,
А я тебе не пожалію – і не розповім!

Ти потім прийдеш із дощу, в перекрошенім шарфі картатім, -
Як з пам’яті пальців моїх твоє мокре волосся мине;
Ти потім збагнеш, що до мене не можна вертатись:
На тих крутосхилах, на тих берегах вже немає мене!
І так, наче руки з плечей опадають, безвладністю змучившись , -
Всі дні опадуть, і на холоді сліз зазвучать:
Мій плащ, нашорошений вітру, і очі щонайнеминучіші –
І губи твої догоряють, як вогник свічі...

Дізнайся більше 


Ця стерня не коле -
стелить сизокрило.
Це прокволе поле
полином вродило.
Скільки збіжжя пере-
віять довелося!...

Сіють чорнопері...

Via Dolorosa.

Чолобитна челядь
кров зі столу змила.
Сутінками стелить
сатанинська сила.
Підніміть повіки
Вія-малороса!

Маски і музики...

Via Dolorosa.

                                                  Дізнайся більше 


6 коментарів:

  1. Я щодня відвідую цю сторінку і кожного разу поповнюю свій багаж знань. Дуже вдячна Вам за таку турботу про нас - випускників.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Прошу. Сторінка оновлюється щодня протягом канікул. Цікавої й успішної підготовки.

      Видалити
  2. Як філолог, не можу не оцінити проблемний спосіб подачі матеріалу. Сподіваюся, що учні це оцінять. І найголовніше, дана сторінка стане в приигоді під час підготовки до ЗНО. Щасти Вам і всім абітурієнтам 2015.

    ВідповістиВидалити
  3. Ви завжди по-особливому дбали про випускників. Мене зацікавила форма викладення матеріалу, ілюстрації з сучасного життя. А ще проблемний діалог з учнями. Цікаво, чи підтримують вони його, чи залишаються сторонніми спостерігачами?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Вірю, що працювали. Діалог активно підтримували, хоча переважно коментували в соцмережі. У них неодмінно все вийде.

      Видалити
  4. Шкода, що я не знайшла цього блогу раніше, величезне спасибі за надану у зручному форматі інформацію!

    ВідповістиВидалити