Фото

Фото

четвер, 14 травня 2015 р.

Урок української мови як наукова конференція або що робити?

У тренді зима-весна педагогіки конкурс підручників для загальноосвітніх шкіл. Чи потрібні нам нові підручники? Не знаю. Для мене шкільний підручник - це логічне й послідовне джерело знань. Але практика виявляється інакшою. З 5 класом простіше. Діти дивуються помилкам, але не більше того. А ось 8-класники обурені. Чому діти України вчаться по різних підручниках? Хто обирав підручники для них? А найголовніше, чому інформація, подана в підручнику "Рідна мова" , автори якого  Заболотний О.В., Заболотний В.В., суттєво відрізняється від тієї, що презентують автори інших підручників, зокрема Глазова О.П. та Пентилюк М.І.? Не можу мовчати. Готуюся до уроку конференції, чи симпозіуму, чи прес-конференції, чи звичайного уроку в умовах сьогодення. Інформацію адресую 8-А, оскільки вони теж готуються, а також до всіх небайдужих. Прошу долучитися до обговорення. Отже, порівнюємо 3 функціонуючі підручники:


Проблемна тема №1Односкладні узагальнено-особові речення 

Це наш підручник (Заболотних)


А це підручник Глазової
У нас виникло питання: куди поділися в першому підручнику дієслова І особи? Адже це питання винесене на ЗНО. Тому ми не можемо залишити його поза увагою. 


Проблемна тема №2Відокремлені уточнюючі члени речення 


Матеріал підручника Заболотних 
Що нас занепокоїло, зацікавитеся Ви. Пояснюю: на думку авторів, уточнюючими відокремленими членами речення можуть бути не лише другорядні члени речення, а й головні. Чи доцільна така точка зору в шкільному курсі? Оскільки далі у вправах це акцентується. Виникає дискусія: це уточнюючі присудки чи однорідні. Якщо є уточнюючі підмети, то що таке прикладка? Цікаво. Вам хіба ні?

Матеріал підручника Пентилюк 

Як бачимо, автор подає матеріал, акцентуючи увагу на уточнюючих другорядних членах речення, подає знайоме поняття прикладки, не плутаючи дітей уточнюючими підметами й присудками. 

Матеріал підручника Глазової 
Ще одна авторка зосереджує увагу на найбільш типових випадках уточнювальних членів речення, а саме: обставинах і прикладках. Методист не стала заплутувати 8-класників та їх учителів. І справді, навіщо? Тож залишаю все це Вам тут, обіцяю поділитися думками учнів 8-А класу щодо наукової дискусії.

4 коментарі:

  1. Очевидно, що друга назва чогось уточнює першу, робить предмет знайомішим. Тому уточнювальний (я віддам перевагу прикметнику над дієприкметником) підмет є прикладкою. Уточнювальний присудок є просто однорідним. Я вважаю, що не потрібно винаходити велосипеда, а трактувати однакові явища однаково.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Котрий із запропонованих підручників Вам більш до вподоби?

      Видалити
    2. Глазової. Він, як видно з поданих фрагментів, найбільш повний.

      Видалити
    3. Боюсь, що найважчим з точки зору розуміння, виявився той, за яким працюємо ми. Чому так сталося?

      Видалити